onsdag 12 mars 2014

Finna sig själv


Det där med att ”hitta sig själv”, vad betyder det egentligen?
Något jag reflekterat en hel del över den sista tiden är just det påståendet, efter att ha lyssnat på och flertalet föredrag och reseskildringar från olika personers turer (paddelturer, vandringar, skidor etc). Något de alla hade gemensamt var att dem alla funnit sig själva under deras långturer. Min undran är således var dem fanns? Hittade dem sig själva under en sten? Eller stod det helt plötsligt bara skrivet i stjärnorna?

Jag har själv skidat samma sträcka som flera av dem som jag lyssnade till. Jag var ute något längre och gick en liten annorlunda väg. Så rent teoretiskt kan det tänkas vara så att jag missade den plats där man finner sig själv. Nästa gång ska jag fråga om koordinaterna dit tror jag.

Jag tycker mig inte bli det minsta klokare när det kommer till just det. Kanske hade jag glömt att jag tappat bort mig själv innan jag startat? Kanske att jag inte var försvunnen. För det är svårt att hitta något som man inte letar efter. Jag har aldrig gett mig ut i det syftet, det kan ju också var en anledning.

Någon sa till och med att den fått svar på existensionella frågor samt meningen med livet. Ingen gav däremot svaret på dessa, så jag kan dessvärre inte delge mig av dem.

Någon som har en tanke om vad hitta sig själv betyder?


 

4 kommentarer:

  1. Att "hitta sej själv" betyder enligt MIN mening att personen har dålig självkännedom, att bli förvånad över hur man reagerar i vissa situationer. Jag tror aldrig att någon till fullo "finner sej själv," därför att allt omkring förändras, världen, precis som personen, människorna gör det. Att inte du hittat dit, betyder att du vet en hel del om dej själv MEN om du "sökte" på andra ställen (inte specifikt i naturen) kanske lärde dej nya saker, som du inte vet något om, som kanske inte ens intresserar dej. Levde bland andra kulturer, eller lärde dej flyga flygplan, helikopter, byggde ett hus, satt i fängelse eller levde dag som natt på ett fältsjukhus, på en soptipp bland föräldralösa barn, ja det finns många exempel. Det här är mina tankar om saken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delger dig av dina tankar Mary!
      jag tror att man förändras genom hela livet. Att ens värderingar, tankar etc är i ständig förändring.
      Vår livssituation spelar så klart en stor roll. Att uppleva och se är att leva. Att leva är attutvecklas.

      Radera
  2. Min kristna tro innebär att detta att finna sig själv egentligen handlar om att finna Gud. Inse att jag är ganska liten i mig själv och helt 'lost' utan Gud.
    I naturen uppenbaras Guds storhet och skaparglädje. Medan en del känner sig hotade av tanken på att det finns någon som är större än människan tycker andra, jag t ex, att det är en stor tröst.

    Historien visar tydligt vilken oförmåga människan har att skapa något gott och varaktigt. Vi är en avskuren gren utan Gud och vi måste inympas i trädet igen för att få liv igen. Verkligt liv.
    För mig är det så uppenbart att Skapelsen, naturen, är skapad med enorm skönhet. glädje och skaparkraft som vi får njuta av. Och att vi har ett ansvar för denna jord att förvalta den rätt. Tack för dina vackra bilder, Lina, och för dina intressanta tankar... (Kanske är det just att man hinner tänka i fred utan en massa som distraherar som en del beskriver som att de hittar 'sig själv'?)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Känner samma som dig, och när jag gick Caminon så var det runt 50% som gick för att finna sig själva när man frågade dom varför dom gick. Även dom som hade gått det hela tidigare, så troligtvis tappade dom bort sig själva efter vandringen.

    SvaraRadera