onsdag 12 september 2012

Tjeckien: Dag 1 & 2

Nu är det dags igen att uppdatera bloggen efter att den "fått vila" sen jag kom hem från cykelturen.

Dag 1: Prag
Den 11 september satte jag mig på planet till Prag för möta David och se Tjeckien. Det blev en sjukt tidig morgon då flyget från Östersund, som tog mig till Arlanda, gick redan 6.30.  På Arlanda behövde jag inte vänta särskilt länge på nästa plan och 11.10 stod jag på tjeckisk mark. Värmen i Prag var inte helt densamma som i Jämtland, 23 grader varmt i skuggan (nästan lite väl kan tyckas;)..
David mötte upp mig på flygplatsen med en röd ros :)
Hela dagen ägnade vi sedan åt att se så många som möjligt av Prags sevärdheter.

På kvällen körde vi sedan ut ur Prag i Davids husbil till Krkonose nationalpark.

Ett axplock från dagen:

Utsikt från Prags slott.

Sv.Víta katedralen.








Dag 2: Krkonose nationalpark

Att klaga på värmen får man helt enkelt inte göra. Att jag gjorde det igår fick jag bittert ångra idag. Värmen var helt förvunnen och himlen som igår var helt blå hade ersatts med en grå och tung version. Precis hela dagen har det dessutom regnat. Men det hindrade inte oss från att ta oss en tur upp till Snezka, den är med sina 1602 möh nationalparkens högsta topp. Vägen upp (och sedan ner) var brant och väldigt tillrättalagd. Vädret till trots hade vi en helt fantastisk tur och utsikten när var verkligen supervacker när den väl ville visa sig ur dimman :)
Man kan åka kabinbana hela vägen upp om man vill, men den är just nu stängd då den är under ombyggnad. På toppen finns flera monument och där finns också ett röse som visar gränsen till Polen (mao tillhör toppen både Polen och Tjeckien).

Vägen upp började genom en skog, sedan kom man upp till en fjäll-bondgård för att sedan gå vidare på tundra. 

Längs en bitvis krokig och väldigt brant väg åkte vi sedan vidare från Krkonose till Adrspach. Där gick vi till en pub för att äta typisk tjeckisk mat till middag och till det (iaf David) dricka tjeckisk öl :)

Det lilla jag sett av Tjeckien hittills visar ett land med otroligt växlande miljö. Storstäder, gräs- och åkerfält, fjäll, småstäder, raka vägar, serpentinvägar, platt landskap, kuperat landskap.

Lite trött och sliten innan dagen ens börjat..
Redo att ge oss ut på tur, busbilen i bakgrunden..

 
Jag håller Krakonos hand. Han sägs vakta nationalparken.

I bildens bakgrund kan man riktigt hur brant det är..
Bondgården vi passerade.

På sidorna är en väldigt speciell trädtyp som enbart växer här.

Sista biten är längs en "trappa".






1 kommentar:

  1. Hej Matte!

    Du behöver inte ha någon stress hem. Jag har det bra, är på samanträden och på olika ÅVC,
    Har en superskön säng att sova i och får mycket god mat.

    /Vega

    SvaraRadera