tisdag 7 augusti 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 71

Dag 71: Halmstad-Dagsås, 80 km.

Vaknade riktigt tidigt i morse, helt ofrivilligt. Det ÖSREGNADE. Men lagom till jag skulle kliva upp på riktigt blev det uppehåll. Så jag kunde packa ihop allting utan att bli blöt! Sedan följde jag cykelspåret in till centrum, med hjälp av en karta över city hittade jag sedan till den butik där jag kunde köpa ett nytt batteri till min kamera. Så nu kan jag åter ta bilder :)

Idag har det varit sjukt mycket vind. Självklart motvind.. När jag cyklade mot Tylösand tänkte jag, jaja, där ska jag ju hursomhelst byta riktning nästan 90 grader. Då borde vinden vara med mig resten av vägen. Så var det inte.. Det tog i och började blåsa ännu mer och ännu mer mot mig. I snigelfart tog vi oss framåt. Men vi tog oss framåt. Men redan i Haverdal stannade jag upp första gången för att söka skydd mot första regnskuren. Sen trampade vi på med havet direkt på vår vänstra sida och vilka vågor! Vilka krafter det är i naturen.. I Ugglarp fick jag stanna nästa gång för en paus från regnet. Denna gång i en busskur, vilken tur att det finns sådana lite varstans :) Apropå bussar så ser Hallandstrafikens logga ut precis som Jämtlands flagga.. Hur som helst träffade jag ett trevligt ar från Stockholm i den busskuren. Sen så blev vi överraskade av min mormors kusin, Staffan Hemmingsson. Han tog Vega, kärra samt mina väskor. Så kunde jag cykla lätt vidare till Falkenberg. Men hur lätt det gick kan diskuteras.. Jag kan erkänna att jag "var ute och cyklade". Med andra ord cyklade jag lite fel.. Missade en avfart, kom in på en cykelbana som ledde in i en skog sen var jag lite vilse. Eller i alla fall på fel spår ;) Efter lite om och men samt massa motvind kom jag i alla fall fram till Falkenberg där Vega och Staffan väntade. Där gick vi och åt tillsammans, mycket trevligt! Tack staffan :)

Sen åkte vi runt och kollade lite på själva Falkenberg (de delar där jag inte redan irrat runt ;). Sen åkte Vega och Staffan hem till honom medan jag skulle cykla resterande biten dit. Även om jag var utan packning så gick det tungt. Men inte så tungt som det skulle ha varit om jag hade all packning förstås. Då hade jag nog inte tagit mig fram alls. Enligt prognos låg medelvinden på 12 m/s..

För David går det rätt så bra, han var tvungen att uppsöka en cykelreparatör igår för att få växlarna fixade samt lite annat smått och gott. Men annars så. Första dygnet tog han sig hela 210 km.

Nu har Staffan gjort det bästa jag vet, pannkaka! Till det kommer det serveras hemmagjord björnbärssylt. Det är vad jag kallar lyx, av högsta klass!

woop woop, med nytt batteri i kameran fungerar den igen :)



Blåsigt = stora vågor på havet..





 

3 kommentarer:

  1. Lyx är vad du är värd. Kram på er / Kersti

    SvaraRadera
  2. Hej! När kommer du till Göteborg? Inge-Maris mobil är på lagning, du kan dock nå henne på 031-493315.
    ha de bra
    /Tor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag passerade Kungsbacka idag, så jag är i Göteborg imorgon :) Ringer er imorgon förmiddag!

      Radera