måndag 6 augusti 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 70

Dag 70: Stora Hult-Halmstad, 59 km

Dagen började grå och blåsig. Såg inte ens vattnet som bara var några hundra meter från mig pga dimman. Jordskalvet som var vid 5 tiden i morse märkte jag däremot inte av. Så hårt sover jag..
Vi fortsatte sedan att cykla längs cykelspåret väst, som just denna sträcka varit riktigt bra utmarkerad, längs med havet. Det gick på mindre vägar, cykelbanor, kohagar och stigar. Riktigt trevligt!
Vi hann inte så långt förrän vi möttes av uppförsbackar. Idag har vi tagit oss över Hallandsåsen.. Hallandsåsens högsta punkt ligger på 226 möh. Så det blir lite stigning, och allt kommer i stort sett med en gång, om man startar på noll. Men efter körning uppför väntar alltid en utförsbacke. Det är ännu brantare från nord till syd, så det var brant utför! Den utförsbacken tog oss till Båstad. Ett ställe jag inte mer hann komma in i förrän jag kände att jag inte riktigt passade in.. Mer än så behöver jag kanske inte säga.. Jag hade hur som helst hoppas på att få tag i ett batteri till min kamera där, men icke. Har därför inte kunnat ta några bilder idag heller.

Lagom till jag kom ut ur Båstad kom regnet. Massa regn. Jag sökte skydd i en busskur och när det lugnade ner sig fortsatte jag. Men hann inte mer än några hundra meter förrän regnandet tog fart igen. Då blev jag genomblöt direkt, så då var det inte någon mening med att vända, så jag fortsatte. När jag kom till Skummeslövsstrand kom jag på Ginstleden, som är en cykeltur på ca 200 km, den sträcker sig mellan länsgränsen (Halland) i söder till länsgränsen i norr. Där ska Cykelspåret Bohuslän ta vid, men den har jag ingen information om än. Hoppas på att finna det på nån turistbyrå framöver :)

Ginstleden är jättebra markerad! Hittills har den gått längs flera fina och några mysiga småvägar! Att jag sen hade motvind idag har ju inte så mycket med leden i sig att göra ;)

När jag var i skogen efter Mellbystrand bestämde jag mig helt genomblöt och rätt så kall att slå upp tältet. Eller det var snarare att det sirpade vatten mellan mina tår när jag trampade som bidrog mest till det beslutet. Klockan var inte mer än 14 och jag hade bara cyklat 33 km. Jag läste lite och somnade sen. 16.30 vaknade jag och då var vädret vackert igen. Packade därför ihop allting och satte mig åter på cykeln. Men jag kunde inte cykla längre än till Halmstad som elektronikshoppen jag tänkt besöka för att få tag i ett batteri till kameran hade hunnit stänga. Jag måste således vänta här tills imorgon då de öppnar igen. Fann inget bra ställe att fricampa på så det fick bli camping. Fick ett specialpris på 200, undrar lite hur dyrt det kan tänkas vara annars? 200 tycker jag är lite väl mycket. Men men. Fördelen med att jag nu tog in på camping är att jag nu kunde slänga in mina genomvåta kläder i en torktumlare och få dem torra tills jag fortsätter imorgon :)
 

2 kommentarer:

  1. Hej Lina o Vega!
    Ni sliter hårt och har verklig otur med vädret. Hoppas ialla fall att medgångarna är fler än mot. Har du hört något från Daniel? Jag har flera fina bilder på er, från när ni var här. Vart kan jag skicka dom?
    Kramar från Lovaktarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är betydligt fler med- än motgångar vill jag lova! Nu har jag hört från David, han kom över gränsen till Tjeckien igår. Men han ska inte cykla raka vägen hem fick jag veta, han ska göra en omväg till något fjäll för att träffa en kompis.
      Skicka gärna de bilderna till min epost, lina.hallebratt@gmail.com
      Hoppas allt är bra med er och att ni haft en bra sommar!
      Kramar

      Radera