onsdag 18 juli 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 46-50

 Dag 46-47: Hedesunda

Vi hade två jättetrevliga dagar i Hedesunda hemma hos Gun och kent. Vi pratade, skrattade och åt massor. Bland annat så fick vi en favoriträtt, raggmunkar! :)
Gun skulle bada och fixa lite med sina bichon friséer på dag 2. Medan hon höll på med den ena fick hon än mer jobb med den andra. Osito som han heter bestämde sig för att ta på sig rollen som cykelreparatör och kollade därför kedjorna. Hans ansikte var inte längre vitt efter det.. På eftermiddagen dag 2 kom Helen Evensen också till Hedesunda. Då blev det fullt hus vill jag lova :) Helen med sina båda döttrar och två bouvier des flandres (Leon och Alex), jag och David plus Vega, Gun och Kent har 6 bichon friséer och en bouvier des flandres (Tari). Med andra ord blev det också lite av en syskonträff för Vega då Leon också är ett kullsyskon åt Vega! Trevligt!

På kvällen så badade Ida och Elise i poolen, självklart ville även David vara med och leka. Jag hade inget annat val än att vara med i vattnet jag heller då David kastade i mig med kläderna på. Så kan det gå.





Så här såg Osito ut efter att han kollat kedjorna..

Och så här såg han ut efter sitt bad :)

Dag 48: Hedesunda-Uppsala Näs, 91 km.

Efter ännu en lyxfrukost hos Gun var det dags att cykla vidare. Vi kom dock inte igång fullt så tidigt som vi tänkt. Det pga vädret. Det kom världens regnskur och det är ju inget man vill cykla i om man slipper ;) Så innan vi kom iväg hann vi också med att fika bullar. Guns bullar är så goda, vi hade tom sån tur att hon skickade med två påsar som vi skulle ha till färdkost! Tack Gun för supermysiga dagar hos er, vi har alla tre haft det så trevligt!
14.30 då först börjar vi cykla,Vega verkade pigg efter en dags vila. Hon sprang därför de första 27 km! Det är nytt rekord för henne :) hon sprang sedan ytterligare totalt ca 15 km. Inte för att hon var tvungen men hon ville :) Vi cyklade först Övägen som är en jättetrevlig väg att cykla. Bitvis med vatten på båda sidor av den. Det var så vackert! Sen vek vi av på en nästan 20 km lång grusväg som tog oss till Östervåla. Där gick inte många bilar, så där fick Vega springa lös. Jag stannade på några platser och plockade kantareller! :)
Sen cyklade vi i ett plattlandskap hela vägen till Uppsala. Ingen som helst vind hade vi heller :) Sverige är ett land med växlande natur! Att cykla genom Sverige är aldrig långtråkigt som det hela tiden växlar så:)
Thomas Stålhandske som jag gick första året på folkhögskola med mötte upp oss i Uppsala utanför Domkyrkan. Vi cyklade sedan tillsammans hem till hans föräldrar i Uppsala Näs. Mycket trevligt. Vi blev bjudna på pasta med morotspastasås, kladdkaka som Thomas bakat och hembakat surdegsbröd. Däremellan stekte vi också på kantarellerna som jag plockade och gjorde kantarell mackor :) På kvällen låg vi sedan och pratade alla tre till långt ut på småtimmarna :)












Dag 49: Uppsala Näs- Stockholm, 73 km.

Thomas mamma, Ebba Stålhandske är modist och textilkonstnär, visade mig några av hennes alster. Hon är bara så duktig! Jag kunde knappt slita mig från att kolla på det hon skapat! Där fanns allt från hattar, smycken och broderier i alla möjliga material.
Vi hade tur för de hade spått fel i vädret även idag, precis som igår utlovades regn men så blev det inte! Terrängen ändrades däremot igen, nu var det slut på det helt platta. Inga större höjdskillnader med betydligt mer kuperat samt en massa vind.
Väl inne i Stockholm blev det allt svårare att orientera sig. Vi hade ingen detaljerad karta och det gjorde det hela lite svårare, sen alla vägbyggen och ändringar som ska ske överallt på det. Efter en del om och men kom vi iaf fram till Huvudsta i Solna där min tvillingsyster Elin bor. Jag hann tyvärr inte vara så mycket med henne, som vi kom fram ganska sent och hon skulle resa till Visby på natten. Men det var hursomhelst jättekul att ses! Vi åt tillsammans och hann prata en del iaf :)



Blommor från David :)


Dag 50: Stockholm.

Dåligt väder och vila. Med de två orden skulle man kunna sammanfatta dagen. På kvällen däremot träffade vi min kusin Erika och hennes pojkvän Richard. Vi åt och pratade och hade det trevligt. David cyklade ut till Bromma för att träffa sin kusin, Majo, som så lämpligt hade en körning just dit idag :) Han hade alltså kört lastbil från Tjeckien, för att förtydliga hur lämpligt det var :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar