onsdag 6 juni 2012

Sverigerunt, cykel: dag 7-8

Dag 7: Ruskola-Haparanda (Cape East), 69 km

Vaknade upp till en helt strålande dag! Började cykla med Vega springandes på sidan, men ganska snart var hon tvungen att hoppa i kärran då det blev för varmt för henne. Det var så pass varmt att jag cyklade i endast t-shirt och shorts! Sommaren är verkligen här nu, fick ytterligare bevis på det idag utöver solen. Nämligen smörblommor, röddmällor och gullvivor! Flera olika fågelarter har jag fått se idag. Roligast var det nog att få se en hackspett på nära håll. Försökte att få den på bild, men det blev precis som i klippet av Kalle på julafton.. Nytt djur på "listan" är ekorre :)Älg fick jag se även idag. Men idag var det extra speciellt. Fick se en älgko med en helt bedårande söt liten kalv som inte kan ha varit många dagar gammal. Den var så liten, röd och fin.

Idag var det tur att vädret var vackert. Hade det inte varit det hade det nog känts tufft att passera det vägarbetsområde jag cyklade förbi idag. 10 km med hemskt grus och sten. Det var så pass illa att jag inte kunde cykla utan var tvungen att leda cykeln. Det hoppade och skumoade något fruktansvärt..
Lasse Berglund som jag träffade i Pieskehaurestugan ringde idag och tipsade om "Cape East". Det är Sveriges östligaste landfasta punkt. Som jag var vid den nordligaste när jag skidade (treriksröset) så vore det roligt att även få komma till den östligaste. Den sydligaste kommer jag ju till så småningom. För att hitta dit ringde jag till turistbyrån i Haparanda. De sa att jag bara skulle följa skyltarna till spaanläggningen från centrum.

Framme vid själva spaet/hotellet var jag tvungen att fråga en man som jobbade där var den exakta punkten egentligen ligger. Fick en vägbeskrivning och cyklade vidare dit (väldigt nära!) Medan jag var där kom densamme mannen som jag frågat om vägen dit tillsammans med en annan man. Den andre mannen visades sig vara självaste hotellchefen :) De var så vänliga och erbjöd mig en tältplats på deras gräsmatta, inte nog med det. Jag fick dessutom fri entré till själva spaet. Vilken upplevelse! Min allra första gång på spa och fy så himla underbart det var! Jag rekommenderar verkligen alla som är i de trakterna ett besök där! Det finns flera olika bastuer och pooler. Jag kan nästan ha ett litet bastutema på min tur nu, medan jag skidade var jag ju till Sveriges nordligaste bastu (Pältsastugan). På Cape East finns inte bara Sveriges östligaste, utan även världens största! :)
Hur som helst blev jag som en ny människa efter skrubbningar och inpackningar i olika bastuer. Så fantastiskt härligt! Uppe på själva hotelltaket finns även där en pool. Vill ni se hur jag såg ut när jag satt där? Klicka här :)

Som pricken över i:et blev jag också bjuden på middag i deras restaurang. Vilken mat! Det var så galet gott! De var så vänliga att de lagade speciell mat till mig (jag är ju vegetarian). Sist men absolut inte minst vill jag skryta över deras fantastiska personalstyrka. Är glad över att ha fått träffa ännu fler helt underbara männsikor. Så snälla, hjälpsamma och trevliga! 

Dag 8: Haparanda-Kalix, 71 km

Vilken frukost jag fick i morse! Frukost är helt klart den måltid jag tycker allra bäst om, i morse var den helt klart något extra. Nybakat bröd, frukt och grönt, nystekta våfflor, nypressad juice. Ja där fanns allt.

Jag fick tips av Einar som jobbar på cape east om hur jag skulle cykla vidare, han cyklar mellan Kalix och Haparanda minst 4 (!) arbetsdagar i veckan berättade hans arbetskamrater. Jag började således med att följa E4:an till Nikkala. Att cykla efter en så pass stor vär är INTE roligt, men som tur var behövde jag bara vara på den en kort bit. Det fanns en gång- och cykelväg jag kunde vara på större delen av den biten. I Nikkala vek jag av mot Kattilasaari, när jag kom till den lilla byn Käräsjoki hade jag sån tur att jag blev inbjuden till ett trevligt par och deras barnbarn Sanna, på te och bullar. Tack! Framme i Kattilasaari kom jag på själva "cykelspåret längs ostkusten", 18 km längs grusväg väntade dessutom. Men det gick bra :) Variation är inte dumt dessutom, så att cykla lite på grusvägar mellan varven är inte dumt.  När jag Sen kom till Björkfors blev det åter asfalt. Så kom jag så småningom till Kalix. Anna som jag gick uppe på Lofotens folkhögskola med kommer från Kalix. Så nu sitter jag  ett café och väntar på henne. Ska bli så trevligt att träffas igen :)

Jag hade turen att få följa med Anna till deras sommarstuga ute på Storön. Det var verkligen hur trevligt som helst! Sitta i en gungstol med benen upplagda på en pall framför en öppen spis. Äta pannkakor och våfflor i mängder. Surra massa. Sova i en skön säng (även Vega..). Sällskap i världsklass. Allt var verkligen helt topp!

En bild från stugan på mig och Vega tagen av Anna finner ni här
Anna är en fantastiskt duktig fotograf, kolla in hennes bilder här
 

2 kommentarer:

  1. Hej Lina, jag är stolt över att få ha träffat dig.
    Att få höra din historia bevisar ju att ingenting är omöjligt. Hoppas du har en fortsatt trevlig färd. Hade inte turen och få träffa din hund men ser ju bilder och han verkar fantastisk go och ridderlig och söt och hårig :).
    Kram från Pirjo/ jobbar på Cape East.
    pirjo.frisk@telia.com

    SvaraRadera
  2. Så modig du är Lina, helt fantastiskt och träffa dig.
    Fortsatt en god tur på din färd, Lycka till!!
    Kram/ Rose-Marie på Cape East

    SvaraRadera