måndag 19 mars 2012

Sverige runt: dag 46-47

Dag 46: Remdalens början-Daningen (Norge), 26 km.
Det första jag såg när jag tittade ut i morse var blå himmel! När hände det senast?! Kan inte med ord beskriva hur glad jag blev, kanske kanske har det äntligen vänt nu :)
I natt var det kallare mot vad det varit på länge, så snön var hård och fin att åka på. Det var skare överallt förutom dit snön drivit under natten (snöade i natt). Hela förmiddagen hade jag det helt vindstilla. Att skida genom Remdalen fram till gränsen längs "Norgefararleden" var jättevackert! Framme vid gränsen lunchade jag, hann inte mer än plocka fram maten ur väskan förrän det började blåsa.. Så kan det vara..
Från gränsen orienterade jag mig sedan genom björkskogen fram till Harvasstua, att orientera genom skog tar lite längre tid (i alla fall för mig), då jag måste "tänka om" kursen när det kommer träd i vägen. Framme vid Harvasstua letade jag mig upp genom ytterligare en björkskog till Daningen, men denna gång hade jag turen att komma på ett skoterspår :) 200 höjdmeter skulle vi upp, Vega kämpade på hur bra som helst, hon har verkligen blivit både starkare och tjurigare. Var glad att vi kom upp till vattnet som vädret slog om till snöfall vid 17.00, bara sådär slog vädret om från blå molnfri himmel till grå himmel och snöfall.. För tanken att börja med att gå uppför i vad som kunde bli djupsnö kändes långt ifrån lockande.
Remdalen

Vår skugga

Snön kan se ut på så många olika sätt.


Hade kanske lite väl hög fart nedför backen.. Då är det inte lätt att se alla träd :)

Dag 47:Daningen-Järvoken, 36 km.
Grått men uppehåll ute när jag packade ihop lägret. Efter en stunds skidande sprack det upp lite grann, så över Daningen hade jag en himmel över mig som var en del blå, samt en hel den vind. När jag sen kom till svenska Daningen (även kallad Daarnege) började det blåsa än mer samt snöa. Snön riktigt slog i sidan och det kändes nästan som om den letade sig in överallt. Vädret har minst sagt varit växlande idag och fort har det gått mellan ändringarna. Galet fort tom!
Jag började som sagt dagen med att gå över Daningen till Bliehrehke, därefter följde jag ån över gränsen till Daarnege som jag gick över till Daarnegenjohke. Jag följde sedan Daarnegenjohke ner till Nedre Vapstsjön som jag sedan gick över till Bleriken som jag också gick rakt över från väst till öst. Sedan gick jag en bit längs landsvägen till jag kom till Övre Vapstsjön som jag gick över och sedan gick jag rakt norrut till och över Järvoken.
Vid 14.00 idag var jag vid Nedre Vapstsjön, på vad som kändes mindre än en minut försvann alla moln och jag fick blå himmel! Lycka! Ytterligare ett par timmar senare försvann all vind. Jag fick alltså ett helt perfekt väder! Som jag längtat :) Vid 19.00 hann jag bara sätta upp tältet så var himlen helt full av moln igen och det började snöa.
När jag gick längs vägen träffade jag på en man som jag passade på att fråga om hur läget är med snöisarna häromkring. De jag ska över ska det inte vara någon fara med fick jag veta, tur :) När jag visade kartan min tänkta rutt framöver visade det sig att just den sträckan är utstakad, för det är en privat skoterled. Ibland har man tur :) Så nu kommer jag ha nån dag spårat framför mig. 
Nästan blå himmel på Daningen..



Sikten försämras..


Men så vart allt bra!

Solen på väg ner, är på Övre Vapstsjön

 

5 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. Hoppas föret håller så det blir lätt att gå. Stor Kram // Kersti

    SvaraRadera
  2. Hejsan Lina & Vega,

    Blir så glad för eran skull. Efter veckor med busväder så får ni då äntligen 2 fina dagar med sol och fint före. Önskar er lycka till på fortsatt färd.
    /Kent

    SvaraRadera
  3. En superbra dag emellanåt är inte fel:) Kram ifrån mig och Arrie

    SvaraRadera
  4. Förresten, påverkar flygplansolyckan i Kebnekajse din tur? Lär väl fortsätta att vara avstängt där ett tag till...

    SvaraRadera
  5. Hej Lina o Vega!
    Härligt att äntligen få se blå himmel på dina fina bilder. Nu har jag beställt bättre före o mera sol, sol, sol på fortsättningen av eran tur!
    Hälsningar Åke J

    SvaraRadera