lördag 10 september 2011

Dag 9-13, De syv söstre - Vega


Dag 9: 5 september

Hade det superhärligt på hotellet i natt, men jag tror att Vega var den som njöt mest av oss :D Varsin säng hade vi, toppen med mjuk säng, täcke och kudde enligt Vegis, som knappt ville lämna sängen och kliva upp i morse. Eller det där med egen säng var att ta i, när jag släckte lampan ville Vega inte längre ligga ensam, så hon hoppade över till min säng för att skeda. MysVega, hon är en riktig livsnjutare!

hund, sänghund, säng


hotellnatt


Efter att ha avnjutit en hotellfrukost, gjorde vi Sandnessjöen. Fick 2 av 3 viktiga ärenden uträttade. 1. Cykelkärrans ena däck. Det som varit på väg att gå sönder på riktigt fick jag köpt ett nytt till. 2. Köpa turkarta över de syv söstre. Men nummer 3. Köpa nya sockar till Vega lyckades jag inte med. Var inne på två djurbutiker, en djurklinik och fellesköpet, men ingen hade. Har några extra kvar så vi klarar oss helt säkert ner till Brönnöysund.

Efter att ha gjort det vi skulle i centrum packade jag iordning cykeln på nytt, provade att packa kärran annorlunda denna gång. Att ha packningen längs ena sidan istället för bakerst. Det verkade som det var nästan bättre. Vega kan då ligga mer utsträckt. Nöjd verkade hon i alla fall och det är det viktigaste!

Vega har fått vila från asfalt idag också, hur som helst har jag bara cyklat 12 kilometer totalt idag. Hennes tassar är helt fina nu. Jag har slagit läger vid en kraftstation. Inte det vackraste stället (första tanken var att jag campar utanför kärnkraftverket i Simpsons), men det är härifrån jag ska påbörja turen på de syv söstre i övermorgon om väderprognosen stämmer. (imorgon är det utlovat 23 mm nederbörd).

Vi klarade oss undan regnet precis idag också, just som jag slagit upp tältet började det droppa, så satt vi inne och tryckte en stund tills det slutet. Efter det var jag och Vega ute på en härlig tur upp mot Botnkrona. Både jag och Vega njöt av att få vara på fjället igen! Ser fram emot en härlig topptursdag på onsdag. Måtte vädergudarna vara med mig.

de syv söstre, tur
snart framme
      informationsskylt

skugga tältduk
 min tältträdgård
tält, cykelsemester, cykla med hund, hundkärra cykel
 fantastisk utsikt från tältet.. men det är platt
hund i tält
 skönt att vila.

Dag 10 och 11.

de syv söstre 



Dåligt väder, ingen topptur. Men prognosen säger att det ska bli fantastiskt väder imorgon onsdag!













Dåligt väder ger tid till extra matlagning. Här steker jag sveler :)
pannkaka, stormkök, trangiakök, friluftsmatpannkaka, stormkök, trangiakök, friluftsmatpannkaka, stormkök, trangiakök, friluftsmat
Har uppehållit mig i tältet dessa två dagar. Har haft mycket tid över om man så säger ;) Har stickat, sovit och bakat. Denna gång blev det en sockerkaka. Till en sockerkaka på trangiakök behövs följande ingredienser (som man smidigast blandar hemma och har med sig i en påse). Detta är förövrigt ett perfekt recept då man varken behöver ägg eller mjölk!
1,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Vid tillagning tillsätts
Ca 20 gram fett (2 msk)
2/3 dl vatten eller mjölk



sockerkaka på trangiakök, sockerkaka stormkök, tältliv, friluftsmatsockerkaka på trangiakök, sockerkaka stormkök, tältliv, friluftsmatsockerkaka på trangiakök, sockerkaka stormkök, tältliv, friluftsmat




sockerkaka på trangiakök, sockerkaka stormkök, tältliv, friluftsmatdisktrasa stickad, linoleumstil
 Stickar disktrasor i linoleumstil



Dag 12, 8 september.


de syv söstre

de syv söstre


Så var dagen D kommen, vi skulle äntligen få pröva oss på de syv söstre! Men när vi skulle kliva upp såg det inte allt för lovande ut. Regnet öste ner. Bara att ställa om klockan på några små timmar senare. Vid 7.00 var vädret ändå så pass bra att jag bestämde mig för att pröva lyckan.






Det är en ganska tuff tur vill jag lova, med mer än 3500 höjdmeter och MÅNGA kilometer på det.


Efter några kilometer var det dags för att vada.


de syv söstre







de syv söstre


de syv söstre, bouvier des flandres, Lovaktarens Vega













de syv söstre, bouvier des flandres, Lovaktarens Vega, på tur med hund

 två timmar och 45 minuter efter start var vi uppe på första toppen:


Botnkrona


Bouvier des flandres, tur






 Ingen utsikt.... 






Topp nummer 2, klockan var nu 11.00
de syv söstre, Grytfoten
Vädret blev bättre utefter dagen till min stora lycka, de sista timmarna vi gick hade vi en stor sol! Härligt.
 Topp nummer 3:
de syv söstre, skjäringen
Topp nummer 4
Topp nummer 5:
de syv söstre, tvilligan

de syv söstre, kvasstinden





Topp nummer 6







Topp nummer 7:                  

de syv söstre, breitinden 













de syv söstre, Lina Hallebratt
Sju toppar över 3500 höjdmeter, vi klarade det!
Fjället är väldigt hårt och vasst, så Vega tassar som blivit så fina efter två dagars tältliggande och vila innan det blev återigen såriga. Denna gång var det baktassarna. Det gick helt bra med tassarna fram tills vi skulle ner från sista toppen, mycket lösgrus var det på berget. Så nu blir det mer vila för fröken framöver.

På många ställen var det väldigt brant och regnet som kommit under de senaste dygnen gjorde de ställena till en rutschbana med såpa på. Snorhalt helt enkelt! Där var det bara att ta det med ro. Tänkte flera gånger under turen att det måste varit bättre att gå från andra hållet och fått gå de passagerna uppför istället. Att jag gick från det håll jag gjorde berodde på att jag var inne på turistbyrån i Sandnessjöen för att få mer information om turen. De rådde mig till att gå den vägen som jag gjorde. Men dagen efter (den 9 september 2011) Träffade jag en man som jobbade med skogsröjning, han bekräftade mina funderingar och sa att han går den turen vart år och har gått den från båda hållen, men den är helt klart mycket finare att gå från andra hållet. Alltså att man börjar med Breitind. Så nästa gång får det bli så :)

Är glad att jag packade med varma kläder, MYCKET mat och choklad, och gladast för allt är jag för att jag hade med pannlampan med nya batterier i! Självklart hade jag också med karta och kompass. Det blev mörkt på vägen ner. Hade varit totalt omöjligt att finna om det inte vore för pannlampan. Trots pannlampan lyckades jag ändå komma från stigen på nedvägen, när det var ca 50 höjdmeter kvar. men jag visste att bäcken skulle korsa stigen igen längre ner, så jag följde helt enkelt den. Så det gick bara bra, jag kom på stigen igen och kom ut där jag skulle! Då var det ”bara” 7 km kvar att gå längs vägen för att komma tillbaka till tältet. Det vart med andra ord en riktig långtur. En mycket lärorik sådan! Men jag är glad för att jag gick den, för när dimman väl lätta, vilken utsikt jag fick! Helt klart värt de första timmarna utan utsikt J Nu ska jag fylla i schemat om topparna och skicka in det till turistföreningen så kommer jag få ett välförtjänt diplom på posten :D
de syv söstre 








de syv söstre
de syv söstre 



de syv söstrede syv söstre


de syv söstrede syv söstreBouvier des flandres, Lovaktarens Vega, Hund på tur


Dag 13

Vaknade och var minst sagt seg i benen. Som tur var, var dagens etapp väldigt flack. Jag cyklade de 32 kilometrarna som återstod till Tjötta. Vega har fått ligga i kärran hela tiden och varit väldigt nöjd med det. Alstahaug ska vara det ställe i Norge där det är mest älg. Jag är beredd att tro på det, bara idag på den korta etapp jag cyklat har jag fått se inte mindre än 4 (!) älgar. Varav den ena hann jag fotografera, tyvärr han jag inte plocka fram kameran på den jag kom närmast den var 25 meter framför mig på vägen. Stod där och kollade på oss en liten stund, men sprang iväg när jag öppnade styrväskan för at plocka fram kameran.

älg
Väl framme i Tjötta, efter 32,5 km, klockan ca 12, visar det sig att färjan till Vega inte går förrän klockan 18.00. Jag ska tillägga att Tjötta är en väldigt liten plats som saknar kafé. Däremot har de en liten ica butik med trevlig personal som laddar mobiltelefonen åt mig. Väntrummet nere vid färjeläget är under all kritik…. Eller vad tycks? 

väntrum

Jag har iaf fått torka lite kläder och har tak över huvudet nu när det börjar regna. Slapp cykla i regn idag också.

Dag 14, 10 september

Sitter nu på ett värdshus i Gladstad, som är Vegas kommunesenter. Har cyklat 12 km hittills idag, från Igeröy där jag bor på camping och till Gladstad. Ska nu sedan cykla runt på ön och se mig omkring :)

Gladstad

Min Vega mår lite bättre i tassarna idag. Men jag tänker ändå låta en veterinär se på dem när jag kommer till Brönnöysund på måndag.

4 kommentarer:

  1. Oj oj vad mycket vackert ni får se, vilka fina bilder.Vad många toppar ni besteg på en enda dag förstår att du o Vega blir lite slitna.Pannkakorna såg goda o glada ut.Ha en fortsatt god tur. Mamma

    SvaraRadera
  2. Vad starkt av dig: cykla utan sällskap (mänskligt)bestiga toppar, tälta. Vad händer härnäst? Du är en förebild för oss andra, får jag bara lite av den energin du har så skulle jag känna mig nöjd. God fortsättning på din tur!
    Kram/ från moster Kicki
    P.S Vilka fina bilder

    SvaraRadera
  3. impontert!(og litt misunnelig her jeg sitter med dna-replikasjon og cellesyklus)
    gledere meg til du kommer til trondheim. da skal du få astrid-veggis-spesial til middag.
    god tur videre!

    SvaraRadera
  4. Imponerende kjære Lina. Må si jeg er veldig misunnelig når jeg sitter her på jobb og kjeder meg!

    hilsen øyvind

    SvaraRadera